Gebed voor een nieuwe bisschop

30 augustus 2024

Op 15 augustus jongstleden, het hoogfeest van Maria Tenhemelopneming, heeft monseigneur Van den Hout afscheid genomen van het bisdom Groningen-Leeuwarden. Vanuit het gehele bisdom waren diocesanen, priesters, diakens en pastoraal-werk(st)ers naar de kathedrale Sint Jozefkerk gekomen om afscheid te nemen van onze geliefde bisschop.

Anderhalf week later, op 24 augustus, nam hij de zetel van het bisdom Roermond in bezit. Vanaf dat moment was de bisschopszetel van de ‘Kerk van het Noorden’ vacant. De zetel in de kathedraal is leeg en een bisschopswapen ontbreekt.

Op de maandag daaropvolgend zijn de leden van het Kathedraal Kapittel samen gekomen om een tijdelijke bestuurder van het bisdom te kiezen. De keuze van de kanunniken viel op de hoogeerwaarde heer P.H.H. Wellen, tot zaterdag de vicaris-generaal van ons bisdom. In de komende periode zal het Kathedraal Kapittel werken aan de ‘terna’, een lijst van de kandidaten die zij geschikt acht voor de zetel van Groningen-Leeuwarden. Ook de Nederlandse bisschoppen zullen dit gaan doen. Uiteindelijk zal paus Franciscus een nieuwe bisschop aanwijzen.

Dat moment mogen we als gelovigen niet rustig afwachten. We worden in deze tijd van ‘sedesvacatie’ aangemoedigd om dat biddend te doen. In deze brochure worden daar enkele suggesties voor gegeven. De gebedssuggesties zijn bedoeld voor het private gebed (b.v. thuis, binnen het gezin, opening van vergadering) en in het gemeenschappelijke gebed van de kerk (Eucharistie, Woord- en Communieviering en gemeenschappelijk getijdengebed).

Hopend u met deze handreiking een dienst te bewijzen groet ik hartelijk en, biddend om een nieuwe bisschop, in gebed met u verbonden,

drs. V.A.H. Maagd

bisschoppelijk gedelegeerde voor de liturgie plebaan van de kathedrale Sint Jozefkerk te Groningen

GEBED voor een NIEUWE BISSCHOP

Heer Jezus Christus, U hebt de apostelen en hun opvolgers geroepen om herders van de Kerk te zijn.

Wij vertrouwen ons bisdom Groningen-Leeuwarden nu aan U toe en vragen U om een nieuwe bisschop in ons midden te zenden.

Geef ons een bisschop, in wie het vuur van de Heilige Geest brandt en de vreugde van het Evangelie voelbaar is. Die ons sterkt in het geloof met de liefde en het geduld van de éne Goede Herder.

Schenk ons een herder die de tekenen van onze tijd verstaat, die samen met de gelovigen, de priesters, diakens en pastoraal werkers, de tekenen van onze tijd duidt in het licht van het Evangelie. Dat hij samen met hen luistert naar Gods stem, en met hen samen werkt aan de komst van Gods Rijk in deze wereld.

Open ons hart zodat we samen met onze nieuwe bisschop de uitdagingen die voor ons liggen het hoofd kunnen bieden en verder kunnen gaan op de weg die U met de ‘Kerk van het Noorden’ gaat.

U zélf bent de Weg, de Waarheid en het Leven. Aan U zij lof en dank samen met de Vader en de Heilige Geest, nu en in de eeuwen der eeuwen. Amen.