Blauwhuis

Welkom op de pagina van onze parochielocatie in Blauwhuis. Hier vindt u alle informatie over onze geloofsgemeenschap, onze vieringen en de verschillende activiteiten die wij organiseren. Of u nu al lang deel uitmaakt van onze parochie of net nieuw bent in de omgeving, wij heten u van harte welkom en nodigen u uit om deel te nemen aan ons gemeenschapsleven. Mocht u vragen hebben of meer informatie willen, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. We kijken ernaar uit u te ontmoeten.

Onze kerk is te vinden op de Vitusdyk 27 in Blauwhuis.

Meer informatie over locatie Blauwhuis

Ontstaan
Op 1 januari 2014 fuseerde de Blauwhuister Sint Vitusparochie met de Sint Josephparochie Heeg, Sint Martinusparochie Reahûs en Sint Martinusparochie van Sneek tot Sint Antonius van Paduaparochie.

Voor de bouw van de Sint Vituskerk met pastorie werd niemand minder dan architect Pierre J.H. Cuypers (1827-1921) aangetrokken. De eerste steen werd gelegd in 1868, kerk en kerkhof werden in 1872 ingewijd. Het geheel is sinds 1999 Rijksmonument.

Actieve gemeenschap
Onze ruim 600 parochianen wonen verspreid over Blauwhuis, Greonterp, Westhem, Wolsum, Abbega, Oudega SWF, Tjerkwerd, Parrega, Hieslum en omstreken.

Blauwhuis en omstreken  is een actieve gemeenschap met veel verenigingen en vrijwilligers. Veel van deze verenigingen en activiteiten zijn ooit ontstaan vanuit de kerk zoals de merke, tuinfeest, carnaval en de voetbalclub. Maar ook instanties zoals de St Gregoriusschool, jeugdhuis Sie-Sa en verzorgingshuis It Teatskehûs zijn met hulp van het kerkbestuur gerealiseerd.

Adressen en contact
Sint Vituskerk