Levensmomenten

Bijzondere momenten

Er zijn bijzondere momenten in ons leven die zó bijzonder zijn, dat we nauwelijks begrijpen wat er met ons gebeurt. Je wordt verliefd, je krijgt een kind, je moeder gaat dood, je maakt een stomme fout.

Het zijn momenten en ervaringen die heftige gevoelens teweegbrengen, of het nou gaat om vreugde of om verdriet. Aan ons lopen is te zien hoe we ons voelen. We kunnen superblij worden of we zonderen ons af. Vaak zoeken we mensen op om te vieren of om ons te laten troosten. Bijzondere momenten in ons leven leiden vaak tot bijzondere ontmoetingen.

Maar het kan ook andersom: bijzondere ontmoetingen maken indruk op ons en laten  een spoor van emoties na. Een sacrament is zo’n ontmoeting op een bijzonder moment in je leven. God zoekt ons op en als wij God zoeken, dan kan daar een bijzondere ontmoeting uit voort komen.

Belangrijke levensmomenten

Eerste communie

Is het sacrament waarin de gelovigen het lichaam en bloed van Jezus Christus ontvangen in de vorm van brood en wijn. Dit herinnert aan het Laatste Avondmaal van Jezus met zijn discipelen. Tijdens de eucharistieviering deelt de priester de geconsacreerde hostie uit aan de gelovigen, die geloven dat ze daadwerkelijk deelnemen aan het goddelijke mysterie. De eucharistie is het hoogtepunt van de katholieke eredienst en versterkt de spirituele band met Christus en de geloofsgemeenschap. Lees hier verder.

Biecht

Ook wel het sacrament van boete en verzoening genoemd, biedt gelovigen de mogelijkheid om hun zonden te belijden, berouw te tonen en vergeving te ontvangen. Het begint met een persoonlijk gewetensonderzoek, gevolgd door het delen van zonden met een priester, die handelt als een bemiddelaar tussen de gelovige en God. Door berouw en oprecht voornemen om te veranderen, ontvangt de gelovige goddelijke vergeving en genade. Het sacrament van de biecht moedigt spirituele groei aan en herstelt de relatie met God en de kerkelijke gemeenschap. Lees hier verder.

Priesterwijding

Wijdt mannen tot dienaren van God en leiders van de kerkelijke gemeenschap. Door handoplegging en gebed ontvangen de wijdelingen de genade om als priester te dienen. Priesters spelen een cruciale rol bij het bedienen van de sacramenten, het prediken van het evangelie en het begeleiden van gelovigen op hun spirituele reis. Lees hier verder. Meer informatie over priester worden in het bisdom Groningen-Leeuwarden vindt u hier.

Kerkelijke uitvaart

Een uitvaart is weliswaar geen sacrament maar biedt wel troost aan de nabestaanden als dat in een kerkelijk viering gebeurt. We gebruiken daarvoor teksten en rituelen waarmee we al eeuwenlang onze doden toevertrouwen aan God: met water, licht wierook. En met teksten die ons troosten als we onze geliefden moeten loslaten: Niemand leeft voor zichzelf, niemand sterft voor zichzelf. We leven en sterven voor God onze Heer, aan Hem behoren wij toe. Lees hier verder.