Het huwelijk

Het huwelijk verbindt een man en een vrouw in een heilige verbintenis, waarin ze hun liefde en toewijding aan elkaar en aan God uitspreken. Het huwelijk wordt beschouwd als een sacramenteel partnerschap dat de eenheid tussen man en vrouw weerspiegelt, zoals Christus de kerk liefheeft. De huwelijksceremonie omvat geloften, zegen en de uitwisseling van ringen als tekens van onvoorwaardelijke liefde en trouw. Het huwelijk in de katholieke traditie is niet alleen een sociaal contract, maar een sacrament dat de goddelijke aanwezigheid in de echtelijke verbintenis erkent en bevordert.