Een geslaagde Scheepsmaatjesdag

23 april 2024

Zaterdag 20 april 2024 kwam eindelijk de dag waar alle scheepsmaatjes naar uit hebben gezien. Deze dag wordt één keer in de 2 jaar georganiseerd. Deze dag heeft altijd een thema en dat was deze keer: “Alles wat je aandacht geeft groeit”. Een verslag van Susan Silvius.

Het was de 15-de keer, een lustrum, en dan gaan we altijd varen met een boot. Dat werd de Toerist van Menno en Esther van der Werf. Vanaf 9.30 was het inschepen en het vertrek was om 10.00. Gelijk aan de koffie met appelgebak en Greetje heet iedereen welkom. Maar…… dan gebeurt er plotseling iets buiten op het water. Er komt een bootje aangevaren , toeterend en vragend om hulp. Er is een boot vluchteling.

Hij komt bij ons aan boord , hij is koud en verdrietig. Hij krijgt iets warms aan en koffie en appelgebak. Alle scheepsmaatjes omringen hem met warmte en heel veel liefde. Ze proberen het hem naar de zin te maken waar bij we de 7 werken van Barmhartigheid toepassen. Onze vluchteling Omar krijgt kleren, leert Nederlands met behulp van een memoryspel die de scheepsmaatjes met hem spelen. Samen met Sipke de Boer, die op de gitaar speelt ,worden er zeemansliedjes voor hem gezongen . Kortom hij krijgt van alle kanten een zeer warm onthaal. Natuurlijk is ook de kapitein Sibbele aan boord om Omar te helpen

De lunch met de lekkere broodjes worden met smaak gegeten. Na de lunch gaat het verhaal weer verder, alles wat je aandacht geeft, groeit. Alle scheepsmaatjes mogen nu een potje versieren waar modder en zonnebloemzaadjes in komen. Dat krijgen ze aan het einde van de dag mee naar huis en moeten ze er goed op passen zodat er een mooie zonnebloem uitkomt.

Weer terug in Sneek aan de Pampuskade wordt de groepsfoto gemaakt en gaan we met zijn allen naar de kapel van het Bonifatiushuis ,met de 2 jongeren (Maureen en Marinde) voorop, Ze hebben  deze dag meegeholpen. In de kapel wordt deze geweldige dag afgesloten met een prachtige viering samen met Pastoor van der Weide ( die ook de hele dag aan boord was) en  organist en koor waar bij de scheepsmaatjes zich met muziekinstrumenten laten horen. De Roos van Jericho krijgt tijdens de dienst water van Kees en zo kunnen we zien hoe mooi de bloem wordt. En Omar krijgt een slaapplaats in het Bonifatiushuis, zo is de cirkel van ons thema rond.

Het was een geweldige dag met behulp van vrijwilligers uit de parochie. Het was top. Bedankt.