De toekomst van onze kerkgebouwen

17 oktober 2024

Binnenkort worden er in elke locatie bijeenkomsten gehouden over de toekomst van onze kerkgebouwen. Het parochiebestuur wil graag weten wat de kerk voor u betekent en in de toekomst zou kunnen betekenen. Op de eerste plaats om uw mening te horen en omdat wij ons zorgen maken over de toekomst van onze parochiekerken in Blauwhuis, Heeg, Reahûs en Sneek.

Huidige situatie

Veel parochianen laten hun betrokkenheid zien in de vorm van een financiële bijdrage aan Kerkbalans. We zien echter weinig mensen bij onze vieringen en andere activiteiten. Vooral een groot deel van de 20- tot 60-jarigen lijken we te zijn kwijtgeraakt.  Hebben onze kerkgebouwen nog bestaansrecht bij zo weinig kerkbezoek en zo’n beperkte deelname aan activiteiten? Het bisdom laat ons bovendien weten dat na de pensioenering van onze pastoraal werker we niet mogen rekenen op een nieuwe pastor. Er zijn voor nu en straks niet meer voldoende pastores.

Toekomst

Het is daarom niet de vraag óf we in al onze parochiekerken elk weekend een viering kunnen aanbieden maar hoe lang dat nog kan. Kerksluiting is nog niet aan de orde maar het bisdom vraagt ons wel om met een gebouwenbeleid te komen voor de komende jaren. Zonder gebouwenbeleid staat het bisdom niet toe dat we als parochie grote uitgaven doen op het gebied van onderhoud en de verbouw van kerken en pastorieën.

Parochieavonden

Het parochiebestuur organiseert daarom vier parochieavonden over de toekomst van onze kerkgebouwen. Daarbij willen we vooral luisteren naar de mening van onze parochianen: Wat betekent het kerkgebouw voor u? Wat verlangt u op de plek waar u woont van de kerk?

De avonden vinden plaats van 20.00-22.00 uur. Als u op een betreffende datum niet kunt komen bent u uiteraard welkom op een andere locatie.

Maandag 4 november Sneek, Martinushuis
Maandag 25 november Blauwhuis, Café De Freonskip
Dinsdag 26 november Reahûs, Café De Ree
Dinsdag 3 december Heeg,

Graag zien we uw komst tegemoet!

Namens het parochiebestuur:
Peter van der Weide, pastoor