Vastenactie 2024 Bouwen met de Bouma’s

6 maart 2024

De Vastenactie 2024 wordt gehouden voor een inmiddels bij ons bekend en vertrouwd doel: Bouwen met de Bouma’s.

In het parochieblad staat een foutief rekeningnummer.
Het juiste is NL21 INGB 0000005850, project nummer 402451

Een van de 13 kinderen uit het gezin Bouma (Nijlân, Friesland) vertrok in 1993 naar Zambia als missionaris/priester. Deze zoon, Johannes Bouma (1930), behaalde zijn opleiding aan het klein seminarie van de Congregatie van Missionarissen van Marianhill in Arcen, Noord-Limburg. Hij werkte bijna 25 jaar in Zuid-Afrika voor hij terecht kwam in Zambia. In 2006 kwamen vier broers van Johannes naar Zambia om daar voor de gemeenschap van Kaoma het Home Based Care Regina House te bouwen, en zo geschiedde BouwenmetBoumas.  Johannes verliet Zambia in 2006 om wegens gezondheidsredenen voorgoed weer in Nederland (Arcen) te gaan wonen. De anderen gingen door!

Onderwijs in Kaoma

Project 2024: In de Zambiaanse stad Kaoma wordt de capaciteit van het voortgezet onderwijs flink uitgebreid, dankzij de bouw van nieuwe leslokalen. Ouders zorgen voor bouwmaterialen, leerling-timmerlieden maken het meubilair.

Wat is er aan de hand?

De bevolking van Zambia groeit snel en daarmee ook de behoefte aan scholen. De overheid heeft het recht op basisonderwijs in de wet vastgelegd, maar de kwaliteit laat te wensen over. De meeste kinderen gaan naar gratis gemeentescholen, waar leraren nauwelijks betaald krijgen. In delen van Zambia zijn helemaal geen scholen voor voortgezet onderwijs. De werkloosheid in het land is hoog en een diploma van de middelbare school of een beroepsopleiding vergroot de kans op een goede baan.

Wat willen we bereiken?

In de stad Kaoma is een school voor voortgezet en beroepsonderwijs, het Trade Institute. Het aantal leerlingen is flink gegroeid, zodat er meer leslokalen nodig zijn. De Stichting Bouwen met de Bouma’s heeft de afgelopen 18 jaar meerdere bouwprojecten gefinancierd. De stichting wil bijdragen aan een betere toekomst voor de inwoners van Zambia. Daarvoor is het kunnen volgen van goed onderwijs een belangrijke voorwaarde. Het bouwen van vier extra leslokalen vergroot de capaciteit van de school met 125 procent. Zo’n 500 leerlingen van 12 tot 18 jaar krijgen daarmee kans op een betere toekomst.

Hoe doen we dat?

De school en de ouders van de leerlingen worden betrokken bij de bouw. Zij zorgen voor het winnen van zand en grind en het maken van de stenen. Hierdoor voelen ze zich medeverantwoordelijk voor de school en het toekomstige onderhoud. De bouw wordt uitgevoerd door lokale bouwvakkers. Het Trade Institute leidt onder andere timmerlieden op. Als onderdeel van hun opleiding leren zij het meubilair en de deuren te maken voor de nieuwe lokalen. Na het afronden van de bouw zorgt de overheid voor het aanstellen en betalen van gediplomeerde leerkrachten.

De overheid verdubbelt de waarde

Wat zou de zin zijn van een school zonder goede leraren? Niet veel, nietwaar? Daarom zal de overheid, als compliment voor het nieuwe gebouw, en nadat de bouw voltooid is, gecertificeerde leraren aannemen en betalen.

Duurzaam onderwijs (voor nu en voor de toekomst)

De lokale bevolking is verantwoordelijk voor de nieuwbouw en BmB ondersteunt toekomstig onderhoud. Wij gaan voor de lange termijn.

Wat is Vastenactie en hoe gaat dat in zijn werk?

Sint Antonius van Padua parochie in Sneek voert campagne voor dit project om het benodigde projectgeld in te zamelen. Dit project is door Vastenactie goedgekeurd voor een totaalbedrag van € 11.050. Dit betekent dat wanneer er op deze actie € 8.500 bijeen wordt gebracht, Vastenactie hier 30% bijlegt. Dus een extra bedrag van maximaal € 2.550,-. Dat is de moeite waard. Als u op Vastenactie doneert wordt uw inleg dus met 30% verhoogd! Wilt u meer weten van Vastenactie check dan volgende link.

Scan met uw mobiel onderstaande QR code om van de +30% regeling gebruik van te maken.

U kunt uw gift ook overmaken naar: Vastenactie IBAN:

NL21 INGB 0000005850, project nummer 402451