Terugblik op de bedevaart naar Kevelaer

29 mei 2024

Op vrijdag 10 mei vertrokken we na het reisgebed in de Sint Martinuskerk te hebben gedaan rond 6.30 uur richting Kevelaer met ongeveer 70 mensen in een dubbeldekker. Het was prachtig weer en windstil. Onderweg koffie gedronken in Didam en de rozenkrans gebeden. In Kevelaer kwam het vaandel tevoorschijn en gingen we in processie voor de eerste groet aan Maria naar de genadekapel met aansluitend een prachtige Mis in de Biechtkapel. Het eten was weer als vanouds in het priesterhuis. Toen baden we de kruisweg en was er tijd voor ontspanning. Tenslotte vierden we het Lof in de kaarsenkapel waar alle devotionalia gezegend werden en brachten we een laatste groet aan Maria bij de genadekapel. Daar kwam het vaandel ineens van boven op het hoofd van ondergetekende, maar het bleef gelukkig bij een schampschot!

Rond 20.30 uur waren we allemaal weer veilig in Sneek, dankbaar en tevreden om deze dag met een gouden rand. Dank aan Boudien Jansen voor de prima organisatie, aan Willem Nicolaij die als broedermeester velen enthousiast wist te maken, aan Frits en Anja voor de muziek en het mooie boekje, zuster Dorothea voor haar inzet in de liturgie en bij de mensen, de misdienaars en acolieten, de vaandeldrager Mark Potma en alle pelgrims die via Sneek en Bolsward er waren. Hopelijk hebben velen er troost en kracht door mogen ontvangen! We hopen in 2026 weer naar Kevelaer af te reizen.

Pastoor Peter van der Weide