Sint Vitusparochie archief overgedragen aan Gemeentearchief DeTiid in Bolsward

11 april 2024

Door lekkage in een platdak was het archief in de Blauwhuister pastorie vochtig geworden en flink gaan schimmelen.

In februari 2021 heeft archiefbureau Ruerd de Vries advies uitgebracht en kort daarna meldde Donatus dat de schade verzekerd was.

Ruerd de Vries heeft het gehele archief schimmelvrij en schoon gemaakt en opnieuw gerubriceerd.

De kostbare klus kon dankzij Donatus en een bijdrage van de Stichting van der Weij-fonds uitgevoerd worden.

Dindag 9 april 2024 is het archief door pastoor Peter van der Weide officeel overgedragen aan archivaris Jack de Vries
van Gemeentearchief DeTiid in Bolsward. Het kan geraadpleegd worden via https://detiid.nl/archieven/  (typ in de zoekbalk het woord Vitus).

Foto’s

• Officiële overdracht door pastoor v/d Weide aan gemeentearchivaris Jack de Vries
  • Het Sint Vitusarchief (blauwe dozen) in DeTiid
  • Boek pastoor van der Berg, voor en na de restauratie