Locatieraden bijeen in Reahûs

5 maart 2024

Op dinsdagavond 27 februari kwamen de leden van de vier locatieraden bijeen in café De Ree naast de kerk in Reahûs. Ze werden daar bijgepraat door opbouwwerker Johan Klaassen van het bisdom Groningen-Leeuwarden over de resulaten van de parochiemonitor.

In oktober vorig jaar hebben de locatieraadsleden deze monitor ingevuld, een reeks vragen over de stand van zaken in de vier locaties afzonderlijk en de parochie in het algemeen. De vragen gingen over de sociaal-culturele achtergrond van de locaties, waarin de locaties onderling verschillen als het over de beroepsbevolking gaat, het opleidingsniveau, de voorzieningen enz. En natuurlijk over hoe de verschillende locaties hun kerk-zijn beleven en hoe ze de toekomst zien.

Uit de resultaten bleek dat we een actieve parochie zijn met een relatief hoog aantal vrijwilligers en een gemiddeld hoge bijdrage aan het kerkelijk leven en Kerkbalans. Dat was een mooie opsteker want het bisdom verwacht dat het parochiebestuur binnenkort met plannen komt over de toekomst van de parochie en de kerkgebouwen. De parochiemonitor sterkt het bestuur in de overtuiging dat we een, in veel opzichten, sterke parochie zijn met een grote betrokkenheid van de parochianen en een gewaardeerde positie in de stad en het dorp.