Bonifatiuspenning voor Ria Slippens

4 maart 2024

Na de eucharistieviering van zondag 3 maart jl. ontving Ria Slippens uit handen van pastoor Peter van der Weide de Bonifatiuspenning. Ria Slippens doet al vele jaren haar vrijwilligerswerk in en rond de Sint Martinuskerk van Sneek met een groot verantwoordelijksgevoel, enthousiasme, liefde en zorg voor de medemens. Zonder al teveel op te vallen verricht ze haar vrijwilligerswerk. Dit is echter niet onopgemerkt gebleven.

De activiteiten zijn van uiteenlopende aard. Sinds 1969 is Ria parochiaan van de Sint Martinuskerk. Ze is lectrice tijdens de vieringen sinds 1974. Op zondag 3 maart 2024 deed ze dit 50 jaar en stopt ze ermee. Wij vinden dit jammer maar ook zeer begrijpelijk. Ze heeft het altijd met grote overgave gedaan. De mensen genoten van haar heldere stem en inlevende manier van voorlezen.

Namens de Sint Martinuskerk is Ria ook contactpersoon voor de Voedselbank sinds 2011 en ze is een actief wijkhoofd. Wijkhoofden houden onder andere een oogje in het zeil als iemand ziek is, rouwt of trouwt. Verder is ze  vanwege deze functie collectant voor het ziekengeld en kerkbalansRia is al vele jaren een trouw lid van het Sint Caeciliakoor.

Onvermoeibare kracht

Ria is ook contactpersoon werkgroep nieuwkomers Ze bezoekt de nieuwkomers in haar wijk en verzorgt mede de jaarlijkse ontmoetingsavond voor de nieuw ingekomen parochianen in de locatie Sneek. Daarnaast is ze oproepkracht gastvrouw Martinushuis (parochiehuis). We kunnen altijd een beroep op haar doen in drukke tijden voor catering, koffieschenken, opruimen en schoonmaakwerkzaamheden. Ze werkt jaarlijks mee aan de organisatie van de vrijwilligersavond

Ria zorgt voor een goede afstemming met de contactpersonen binnen andere wijken als het gaat om nieuwkomers. Ze regelt een welkomstbrief met daarbij de nodige invulformulieren. Ze nodigt de nieuwkomers vervolgens uit voor een informele kennismakingsavond in de pastorie waarbij ze enkele leden van diverse werkgroepen ook hierbij uitnodigt.. Ria leidt deze bijeenkomst

Diaconale signalering

Ria let goed op of ouderen / alleenstaanden / zieken en anderen in haar wijk niet vereenzamen. Ze gaat indien nodig een bezoekje brengen en neemt desnoods enkele praktische taken voor haar rekening.  Ria is altijd bereid iets voor een ander te doen.

Ria Teuwen, regisseur voor de KRO/NCRV, werd verrast met een boeket bloemen vanwege haar laatste TV- uitzending vanuit Sneek. Ria stopt na 60 jaar werkzaam te zijn geweest bij de omroep. Vele jaren was zij regisseur voor Sneek en was een zeer stabiele factor in het geheel.