Heilige van de dag: Ursmarus

18 april 2024

De heilige Ursmarus – Benedictijn, abt, bisschop en missionaris – werd geboren in 644 en is gestorven in 713. Hij deed zijn intrede in de abdij van Lobbes bij Charleroi, waar hij de tweede abt werd.

Sint Ursmarus droeg bij tot de kerstening van Vlaanderen en Brabant. Na zijn dood werd hij bijgezet in de grafkerk van de abdij van Lobbes, de huidige Sint-UrsmaruskerkDaar is zijn sarcofaag bewaard gebleven in de crypte van deze kerk. Zijn relieken werden in 1408 overgebracht naar de Sint-Ursmaruskerk in Binche (Henegouwen). De grafkerk overleefde de Franse Revolutie, terwijl de abdij en de abdijkerk vernield werden.

Zijn voorspraak werd ingeroepen voor kinderen met zieke of zwakke ingewanden.