Fantastische Jubileumdag Sint Caeciliakoor Sneek

17 september 2024

Zondag 1 september was het zover. Het Caeciliakoor bestond 100 jaar en dat werd gevierd met een feestelijke Mis in de Sint Martinuskerk aan de Singel in Sneek. Er waren qua voorbereiding heel wat uren aan vooraf gegaan. Oud-koorleden werden uitgenodigd, evenals  besturen van andere koren, de commissaris van de koning Arno Brok, gemeenteraadsleden enz. De jubileumcommissie was bezig met het maken van een jubileumboek over de jaren 1924-2024. Op de repetities werd druk gerepeteerd. We kregen steun van vier zangers van een ander koor. Drie bassen en een alt. Dit was nodig omdat het ledenbestand helaas een gevoelig verlies heeft geleden door overlijden en ziekte van enkele koorleden. Gezongen werd de Missa Brevis in C van W.A. Mozart, onder leiding van onze dirigent Frits Haaze en begeleid door onze organist Henk de Haan en trompettist Huite Zonderland. Tevens bracht het koor de Cantique de Jean Racine van G. Fauré ten gehore en het Locus Iste van Bruckner. Pastoor Van der Weide sprak lovende woorden over met name de trouw in al die jaren van de koorleden. Er was sprake van jubilarissen die 25, 40 en soms 50 jaar koorlid waren. De waarde van muziek is groot, zo memoreerde hij. Daarna volgde een intermezzo op harp. De muzikale kapelaan Stoverinck, die in 1924 in de parochie op zoek was gegaan naar heren om te zingen in het mannenkoor, moest eens weten dat het toen door hem opgerichte St. Caeciliakoor al 100 jaar aan het zingen is. In de jaren zestig aangevuld met dames. Aan het einde van de Mis werd het aloude Caecilialied door het koor gezongen. Wethouder Bauke Dam overhandigde de zilveren penning van Verdienste van de gemeente Sudwest Fryslan aan onze voorzitter, vergezeld van een oorkonde. Daarna volgde voor de koorleden een verrassing van Intermezzo: de kerkgangers zongen het koor toe met prachtige woorden op de wijze van een bekend kerstlied. De hele kerk zong…… prachtig was het. Aan het einde van de Mis werd het eerste exemplaar van het prachtige jubileumboek overhandigd aan Greetje Bosma, die het langst bij het koor zingt, 57 jaar!

De aanwezigen werden daarna uitgenodigd voor koffie met gebak in het Martinushuis en voornamelijk in de pastorietuin. Het was prachtig weer. Vervolgens waren er volop hapjes en drankjes, die geserveerd werden door onze onvolprezen vrijwilligers. In het Martinushuis konden belangstellenden foto’s van het koor bekijken. Er waren veel foto’s bij van de vele reisjes die het koor in de loop der jaren heeft gemaakt. Al met al was het een geslaagde dag voor koorleden, parochianen, andere belangstellenden en allen die er aan hebben meegewerkt.

Niet te vergeten de dames van Flora Pro Deo die de bloemstukken in de kerk en de corsages voor de koorleden hebben verzorgd.

Het koor is zaterdag 7 september afgereisd naar Oudenbosch, waar we in de beroemde Basiliek zijn rondgeleid. Aan het eind van de dag een heerlijk diner op Urk.

We hebben een gezellige dag met elkaar gehad en inmiddels zijn we al weer begonnen met de repetities voor het komende zangseizoen.