Sint Caeciliakoor 100 Jaar

1 september 2024, 11:00 uur

Het Sint Caeciliakoor uit Sneek viert op 1 september haar 100-jarig jubileum. Een korte impressie van de geschiedenis van het koor: Het koor werd op 1 september 1924 opgericht door kapelaan Stoverinck. Deze kapelaan werd speciaal uit Utrecht gehaald omdat hij een muzikale duizendpoot was. In no-time had hij een schitterend mannenkoor en knapenkoor gevormd, ook kwam er een dameskoor.

Hij verzorgde met zijn koren veel concerten en musicals. Hij kwam in 1930 te overlijden en als zijn opvolger werd de heer Flucie van Bergen benoemd, de heer Doodkorte bleef organist. Met twee eerste dirigenten maakte het koor een goede start en ook toen zong men al voor de KRO-radio. In de oorlogsjaren beleefde het koor een dieptepunt, veel jonge mannen “verdwenen” en ook het repeteren werd moeilijker met al die voorschriften en verboden van vergaderen etc.

Na het overlijden van de heer van Bergen, hanteerde de heer Doodkorte de dirigeerstok en was hij tevens organist. Cees Silvius, vaste organist in het Sint Antoniusziekenhuis, nam in 1966 de taak op zich om in de parochiekerk te spelen. In 1967 kwam er een fusie tot stand tussen het dames-en herenkoor en de heer Piet Tiel Groenestege werd de dirigent. In 1972 werd Gerard Visser onze vaste dirigent. Het repertoire mag en mocht er zijn, dat bestaat uit veel uiteenlopende componisten zoals: Bruckner, Mozart, Perosi en Lotti. De belangrijkste taak van een kerkkoor is het muzikale gedeelte van de kerkelijke vieringen te verzorgen.

Ook bij rouw en trouw is er altijd een koor aanwezig. In 2007 namen Cees Silvius en Gerard Visser afscheid als resp. organist en dirigent. Enkele jaren later kwam Gerard Visser jammerlijk te verongelukken. Cees Silvius overleed in januari van dit jaar, een tijdperk was ten einde. Frits Haaze werd in 2009 onze nieuwe dirigent en Henk de Haan onze organist. Het Sint Caeciliakoor is altijd een reislustig koor geweest, we hebben overal gezongen. In de Friezenkerk te Rome tot aan de Dom van Keulen toe. Ook hebben we meegedaan aan een zangwedstrijd in Praag, het verplichte nummer was toen: Cantique de Jean Racine, dat was een hele belevenis.

De laatste 10 jaar zijn we ook op RKK-televisie te zien, de mis in de Sneekweek is een vast jaarlijks gebeuren, samen met het koor Intermezzo. Zonder de inzet van velen in deze jaren was deze mijlpaal nooit bereikt. Iedere woensdagavond repeteren we trouw van 19.30 uur tot 21.30 uur. Natuurlijk worden we een dagje ouder maar zingen in het koor is nog steeds onze passie. Nieuwe leden zouden wel heel welkom zijn.

1 september, de dag van het ontstaan van ons koor, zingen we een jubileum mis van Mozart en het Cantique de Jean Racine zal zeker niet ontbreken. We hopen als Sint Caeciliakoor nog een tijd te kunnen bestaan en mensen blij te maken met onze muziek.